söndag 22 januari 2012

Datorer i skolan är bra

Ewa Hellström-Boström (Sollentunapartiet) frågar i Vi i Sollentuna (2012-01-13) ifall vi i Sollentuna gör rätt när alla elever får tillgång till varsin bärbar dator. Det enkla svaret är "ja".

Hennes undran ska även ses i ljuset att Sollentunapartiet nyligen i Barn- och Ungdomsnämnden velat avslå beslut som rör datorer i skolan.

Den som idag arbetar i ett yrke som på 80-talet krävde dokumentation och letande av information i pärmar vet hur datorer revolutionerat arbetssätten. Det är naivt om man tror att datorer inte kan ha lika stor påverkan på skolarbetet som det haft i arbetslivet. Man får inte glömma att datorernas uppgift är en blandning av lära mer, rätt och djupare i sin egen takt.

Vi är övertygade att datorer i lärandet kommer kunna frigöra tid så att det räcker till Ewas önskan om en extra idrottstimme. Detta förklaras bättre av Khan Academy ( http://www.youtube.com/user/khanacademy ).

Folkpartiet är framåtsträvande och är för att datorer ska vara en del av elevernas arbetsredskap.


Kjell Ericson (FP)
Carina Knorpp (FP)
Magnus Blixt (FP)

söndag 15 januari 2012

Kahn Academy tillhör framtiden

Har ni inte besökt ted.com (Ideas Worth Spreading) så gör det (eller se de textade avsnitt som ibland går på Kunskapskanalen).

Du kanske inte känner till Kahn Academy. Isåfall är det värt 20 minuter att lyssna på hans presentation på Youtube ( http://www.youtube.com/user/khanacademy ).

Allt nytt häftigt behöver inte vara framtiden - men för mig borde Kahns ideer finnas med i undervisningspedagogiken i framtiden.

Själv gjorde jag hans kurs i "Exponents 1" och "Exponents 2" för att inte bara uppmana andra att prova. Del ett gick strålande. I del 2 gjorde jag flera irriterande slarvfel så att jag halkade ner i fick nästan börja om.

Att det är på engelska blir en nackdel för svenska elever. Jag hoppas Björklund kan peka på någon att utöka Kahn Academy med svenska delar.

En väldigt väldigt stor fördel är att denna undervisning är fri på nätet. Kan vi bygga vägar för miljarder som kreti och pleti kan köra runt på så borde ett statligt Undervisningsverk kunna göra detsamma med kunskap.

Ni som funderar på vad datorn kan tillföra i skolan har i Kahn Academy en del av mitt svar.