söndag 25 mars 2012

Betygens hemliga språk

Vårterminen är halvvägs och i skolorna är det tid för utvecklingssamtal.

Ska du köpa hus så får du lära dig vad kodord som "för den händige" egentligen innebär. Har du läst/skrivit ett tjänstgöringsintyg så finns kodord som antyder det egentliga omdömet om personens arbetsmoral.

Vad gäller skriftliga kommentarer till skolelever så hittar jag i lärarnas kommentarer ord som "god förmåga", "mycket god förmåga", "förmåga", "föra enkla (?) resonemang", "grundläggande kunskap", "i huvudsak", mfl. Allt är positivt skrivet utan tillstymmelse till annat än gott resultat.

Om alla dessa kordord finns i samma omdöme så kanske en infödd svensk kan rangordna vad som döljer sig bakom omdömena. Spontant är det ganska omöjligt att förstå.

Jag tycker det är ganska obegripligt varför inte alla partier tycker det är viktigt att vara tydlig mot föräldrarna med elevernas kunskapsuppfyllelse. Tydliga omdömen (låt oss kalla det betyg) från det tillfälle det är praktiskt åskådligt (vissa ämnen kan även jag tycka inte vara helt betygslämpliga, så som idrott).

För egen del ser jag gärna skala 1.0 - 5.0 (där det till skillnad från min generations betygutfall ska finnas fler 5.0 än 1.0). Poängen är att det ska vara tydligt.