onsdag 8 juli 2015

Vad tror kyrkan på egentligen?

Som ateist har jag länge försökt förstå vad (främst) kristna tror på.  De som är 100% bibeltrogna är ju tydliga, men samtidigt så knäppa och verklighetsfrånvända så att det inte är någon mening med att argumentera mot dem.

I en intervju i Vi i Sollentuna så sa prästen Kjell Dellert:  "Ofta handlar det om förutfattade meningar kring hur man inom kyrkan ser på Gud. De kanske tror att vi ser Gud som någon som sitter uppe bland molnen och tittar ner."

Eftersom jag vet att trosbekännelsen säger "vi tror på Jesus ... uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida" så är kyrkan ganska specifik på att de tror på någon i molnen som sitter på en stol.

Jag frågade Dellert om det och fick till svar att trosbekännelsen var symbolisk. Ett vanligt svar när man inte vill specificera vad man tror på egentligen.

Den felande länken i kommunikationen mellan mig och troende är kanske definitionen av ordet "tro".  Kyrkan använder ordet "tro" på flera sätt - de tror inte på en gubbe i himmelen, men de tror att Jesus sitter bredvid honom.

Min definition av "tro" är ungefär "jag anser att det är mer än 50% chans att påstående X är sant".  Vad kyrkans definition är vet jag inte.

På samma sätt skiljer sig min och kyrkans definition av "himmel".  När jag menar atmosfären (eller rymden för all del) så menar kyrkan nån odefinierbar plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar